Alla inlägg under december 2010

Av Lena - 20 december 2010 21:50

Måndag!

Snön har vräkt ner hela dagen, oavbrutet och med en, inte helt nådig sidvind till. Lägg dessutom till -14 grader så är det fulländat...

Tog bilen till jobbet imorse, oväntat nog var parkeringen upplogad och det fanns plats kvar för mig och mina fina vita kärra. Jobbade sen hela dagen och vid halv fem vad det dags att skotta fram fordonet igen.....och då var det verkligen inte plogat längre. Den vita bilen såg ut som ett stort snöberg och efter en lång stunds grävande och skottande kunde jag ta mig in/ut och hem. Spännande.

 

Såg i dagens Aftonblad om GI-julgodis och eftersom julgodis inte varit min starka sida så blev det kvällens pyssel. Det, tillsammans med lite julklappsinslagning och så cd-skiva nr 1 i en rykande färsk Lee Child-deckare.

Okej, det blev till att sticka klart ett par julstrumpor till sonen också....alltså då det väl blev dags att sätta sig vid teven en stund...

 

Inser att man hinner göra en hel del under en kväll....och det trots att jag är förkyld och lätt svettig hela tiden...

Så simultanförmåga? Jajamen!

 

Har sökt ett nytt jobb idag, administratör inom en kommunal verksamhet. Skulle vara lite kul att prova på något nytt och se om man duger till nåt annat.

Jag har jobbat med undervisning i hela mitt verksamma liv och det har hela tiden varit något som jag gillat, gör ett bra jobb och får uppmärksamhet men ändå....nyfiken på nåt nytt.

 

nja, det blir nog inget av det där.....

 

En ny serie började ikväll, Morden i Sandham. Har läst böckerna som den baseras på och förväntningarna var höga. Starten av minserien var helt okej och jag ska sitta på plats även imorgon.

 

För övrigt är dagens julmusik nog "Santa claus is coming to town" med Bruce Springsteen. Kanske en patetisk låt...men en tung sångare....det kompenserar.

 

ha de

mortuta

Av Lena - 19 december 2010 19:24

Vaknade imorse med svullen hals och feber igen...alltså nu är jag trött på att vara sjuk. På den senaste tvåveckorsperioden har jag varit pigg i två dagar. Skit, skit, skit.

 

Konsekvenserna av ett influensa som inte lämnat huset blev att jag fick sjunga konsert idag, knappast inte imorgon eller tisdag. Det var bara att ställa in....

 

Det enda i min tillvaro som inte går att ställa in är betygsinlämning och provrättning/bedömning. Så istället för att kura ihop sig i soffan med en filt har jag suttit i en fåtölj och rättat, rättat och rättat. Från nån gång vid 10-tiden och fram till för en kort stund då jag lade ihop allt och betraktade mig som klar.

Skickade in allt till administratören och kan nog säga att det är lov nu, typ. Om febern släpper ska jag vara med om nån julkuldag med en hoper elever i 15-årsåldern. Kul? vet inte riktigt!

 

Sådärja, då var det färdig-gnällt för det här året. Jag har annars inte för vana att beklaga mig utan försöker se saker ur ett positivt perspektiv.  

 

Det är nu 3 dagar kvar innan sonen kommer hem från Sälen, 4 dagar innan yngsta dottern kommer hem från Malta och vi kan rå om dom under en dryg vecka. E är vid det här laget van vid snö och kyla, så för honom är väl vinterlandskapet utanför fönstret helt naturligt. L kommer förmodligen frysa ända in i benmärgen, Malta har fortfarande 20-25 grader och de går i shorts och lilla koftan. Kan bli en spännande vecka för henne.

 

Utanför fönstret vräker snön ner....nja, kanske inte helt rätt ord...det snöar ordentligt men inte är det nån större fara. Ser på nyheterna om kaos på mellaneruopas flygplatser och avundas verkligen inte de människor som väntat i flera dygn på att ta sig dit man tänkt.

Vägarna är hala och det är ett större bekymmer, hör också om lastbilar i diken och seriekrockar....bilen får stå imorgon.

 

En skivtips för en söndagkväll i december:

- Måns Zelmerlövs julskiva....mysigt med storband!

 

ha det gott ute i världen

 

mortuta

Mat

Av Lena - 15 december 2010 22:54

De senaste två timmarna har jag suttit med kokböcker, AlltomMat och en del andra mattidningar, läst och begrundat, bläddrat och planerat.

En av mina vardagsnöjen är att planera maten för veckan, och då menar jag verkligen planera frukostarna och middagarna, vilka sallader vi ska ha, vilka kvällsfikavarianter familjen ska ha under veckan m.m I jultider, alltså julveckan så är det är lite mer pyssel eftersom det finns så många favoriter hos familjen som på nåt vis "ska" komma fram på bordet.

t.ex yngsta dotterns silltårta, sonens köttbullar, makens kalvsylta osv... i år blir det inte något som står på äldsta dotterns matönskelista, det får hon ordna själv där borta i Dublin.

Mat ska vara vacker att se på

Mat ska vara lagad med omsorg

Mat ska vara lagad av bra råvaror

om man dessutom tar sig tid att sitta stilla en stund och lugna ner sig, inte kasta i sig maten och rusa vidare i tillvaron.....då är det fulländat  

 

Just nu finns det bara ett litet hinder, den där f-bannade hostan som gör att köket inte riktigt är den ulitmata platsen. Hoppas på att morgondagen blir min sista sjukdag.

 

Då våra gäster kommer på glöggparty på lördag blir det nån spännande glöggsort och sen små smaskiga minipizzor, fyllda tomathalvor, ugnssardelltomater, laxröra, nån liten paj  och så förstås  pepparkakor med oströra...toppa med ett gott vin och ett bra sällskapsspel och kvällen är komplett.

 

Tips om nåt bra spel kanske?

Av Lena - 15 december 2010 02:04

Sitter här, mitt i natten och kan inte sova....vill gärna men är hostig och febertung i huvudet och så fort jag lägger mg så börjar det reta i luftrören. Segt, med andra ord.

 

Seg kan också vara ordet som beskriver den dag som varit. Jag har sovit, kollat på tv och snytit mig. Hunden har nån gång då och då tittat på mig med sorgsna ögon och kanske funderat varför han inte fått gå ut, till sist gav han upp och la sig i sängen med en djup suck.

 

Kylan håller ett hårt grepp om oss, under dagen som varit har det hållit sig mellan 18-22 minusgrader. Myggfritt!!!

Fast.....på nåt vis är det rätt fräscht med riktig kyla. Inga knepiga baciller, inga svettiga människor, klar luft som går att andas. Antar att det är lätt att stapla positiva saker om kylan så länge man inte behöver jobba utomhus....

 

Vad mer?

Det mesta i nyhetsväg dessa dagar handlar ju om terroristdådet i Sthlm. Vem han var, varför, om han gjorde det i egen regi eller för nån grupp, vad som kunde ha hänt osv. Frågor som kanske inte är så lätta att få svar på, antar jag. Fast....det som nu är mer viktigt är fundera över vad som händer sen....att terrordåden kommit till lilla Sverige är ju rätt uppenbart och att det är svårt att skydda sig, det går ju inte att sluta leva och gå och vänta på att nåt ska hända igen....Den fråga som jag tror blir väldigt viktig nu är; Hur ska vi motarbeta det islam-hat som kan bli konsekvensen av detta. Det är verkligen vatten på "hat-kvarnen" och de som redan nu uttalat att muslimer som grupp är ett hot lär ju inte tystna i första laget.

Att då vara en ung kvinna/man med ett ickesvensk-ättat namn och kanske med slöja eller liknande....could be trouble.

 

Fundera på det i natten....nu ska jag försöka sova litegrann, det får bli i en skön fåtölj.....maken bör få sina timmar utan att bli störd av mig.

G´natt

mortuta 

Av Lena - 13 december 2010 20:43

Hej världen!

  

Nu börjar jag om igen, har varit tyst med tangenterna i cirka 1 år men nu kliar det i fingrarna igen.

  

Vem är mortuta? kvinna, vuxen med en hel del livserfarenhet, mamma med stora barn, gift, sjunger mycket och läser allt som finns i närheten, gillar att skriva.

  

Det är kallt ute, ca 15 grader. Det sägs att man kan se nåt speciellt på himlen ikväll, ett stjärnfall av något slag....men jag har nog missat det på grund av den envisa förkylningen som drabbat mig. De senaste dagarna har jag ägnat mig åt att hosta, snora och snyta mig.....och givetvis har viss tid gått åt till att tycka synd om mig själv.

 

En vardag hemma i soffan med en smitta gör att tv-utbudet granskas rejält. Tänk vilken massa skit som producerats genom tiderna! Idag har jag hunnit se en stund av "Seventh heaven", "Falcon Crest", "Oprahs gifts" m.m herregud, inte underligt att jag somnade av.


Jag fick äran att vara en hjälpande ängel i morse, en av mina elever skulle delta i skolans luciatåg och insåg nån gång vid halv åtta att fjolårets särk var en storlek för liten. Vem ringer han då? Jo, språkfröken som alltid brukar kunna hjälpa nödställda!

Så, det var bara att hosta igång rösten, plocka fram en lagom skjorta ur lådan märkt "Lucia", snabbt stryka den och så....dagen var räddad!


Det var faktiskt det närmaste jag kommit ett ljusprytt och skönsjungande tåg....får avsluta kvällen med att lyssna på en bra jullåt istället. Dagens musiktips: Nisse Landgrens blå julskiva...oj så bra!


ses i morgon

mortuta

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<<
December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards